t1

EFTER EN NAPRAPATBEHANDLING: Det är inte helt ovanligt att man får en sk behandlingsreaktion. De flesta blir lite ömma i kroppen. Andra kan få riktigt ont, speciellt om man har haft kraftiga och/eller långvariga besvär. Smärtsinnet är då redan hyperaktivt och kan därför reagera starkare på en behandling. Oavsett är det bra att avstå från träning eller tyngre kroppsarbete samma dag som behandlingen utförts. Håll dig i rörelse genom exv promenader och undvik att sitta/stå still för länge.

t1

FORSKNING: Enligt SBU-rapporten nr 145 2000, finns stöd för att manuell behandling och ledjustering ger den mest effektiva smärtlindringen vid såväl akuta som kroniska ländryggsbesvär. Detta jämfört med vanligt omhändertagande av allmänpraktiker där sängläge, smärtstillande och massage används.

(SBU är en "fristående myndighet som sedan 1992 kritiskt granskar de metoder som används i vården för att upptäcka och behandla sjukdom".)

t1

FÖREBYGG BESVÄREN: Det är viktigt att ta itu med faktorer som bidrar eller förstärker dina besvär t ex felaktig arbetsställning och muskulära obalanser. Det kan du göra genom dagliga promenader, stretching, mikropauser, andningsövningar och med hjälp av enkla träningsredskap. Med t ex en Fitball kan du själv välja nivå på träningen. Bara genom att sitta på bollen och låta kroppen balansera tränar man på ett erhört effektivt sätt de små "glömda" musklerna i kroppen. Åsökliniken kan utforma ett individuellt träningsprogram speciellt för dig.